Wednesday, December 23, 2009

APA JLN YG KITA PILIH?

Today at 9:58am | Edit Note | Delete
Pagi tadi ketika drive nak pi kerja. Dengar IKIM.Ada sesuatu yg sgt menarik utk dikongsi di sini.
Actually, ust tu mengupas tentang surah al-fatihah. ayat yg terakhir.

" Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. (7) " (surah al-Fatihah)

ayat ini kita selalu bc dalam solah kita,kan? paling kurang 1 hari 5x kita bc ayat ni,kan? Kita selalu minta Allah tunjukkan kita jln yg lurus...tapi kita selalu nak ikut yg bengkok sedangkan yg lurus itu depan mata kita...

Ust tu ada menyebut ramai antara kita ada niat dan hendak jadi baik. Tapi jln yg kita lalui tidak mengarah ke arah kebaikan itu.... akhirnya kita tak akan sampai kepada niat utk baik itu. Baik yg sebenar2nya adlh baik pd pandangan Allah & Rasul SAW.

Beliau bg cth; apa yg ckp, apa yg kita pakai, apa yg kita tengok, baca dll apa sajer yg kita buat sehari adalah jln kita....

Kalu kita nak jadi baik... kita ikut jln2 org yg telah terbukti kebaikannya dan terbukti mendapt keredhaan Allah sprt Rasulullah SAW,para sahabt dan org 2 soleh. Bagaimana cara hidup mereka?
Kita tak akan jadi baik kalu jln yg kita ikut... jln org2 telah terbukti keengkarannya sprt org kafir.Kita byk ikut cara pergaulan, cara bfikir, cara berpakaian, apa yg kita ckp sehari, apa yg kita dengar... byk dipengaruhi dan terikut2 org yg engkar pd Allah seperti org non-muslim Barat. Kita terlalu mengagungkan org2 Barat sehingga apa shj yg dibuatnya kita mudah ikut! ada yg baik bleh kita ikut dari segi ilmu cthnya...tapi kita byk ikut yg lain...sedangkan kita tahu dia membawa kita kepd kederhakaan kpd Allah.

Ust tersebut ada bg cth juga. kita nampak sebuah istana. kita nak pergi sana. tapi kita tak ikut jln yg menuju ke sana.Kita pilih jln lain yg tidak membw kita ke sana. Pasti kita tak akan sampai,kan?

Marilah kita sama2 pikir2kan....kalu kita ikut jln2 org2 yg Allah murka...pasti kita berada dlm kesesatan!Adakah kita nak hidup dlm kesesatan? kegelapan? sedangkan cahaya tu ada pd kita... iaitu Islam itu penyuluh hidup kita! Adakah kita pilih tuk duk dlm gelap sedangkan suis lampu berhampiran kita!

Mudah2an perkongsian ini mendpt manfaat bersama.

No comments:

Post a Comment