Wednesday, December 2, 2009

Alhamdulillah... Hari Ini Aku Mula Menulis...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

Hari ini... alhamdulillah ... dengan izin Allah...
Aku mula menulis....sesuatu aktiviti yg dah lama aku hajatkan! Muda2an dpt istiqamah...
Maka, aku memilih untuk menulis sesuatu yg boleh memproses hati aku untuk sentiasa merasai asma(nama) Allah dalam setiap detik hidupku.
Hatiku perlu diproses... fitrah hati ini tempat letak nur hidayah Allah.
Jika aku membiarkan hatiku tanpa diproses bermakna aku mengabaikan tjwb aku pada hati ini dan apalah alasan yg boleh dapat aku berikan jika Allah tanya di akhirat kelak?


Ya Allah... keluarkanlah aku, suamiku, anak2ku, ibubapaku, adik2ku, sahabat2ku dan semua umat manusia dari kegelapan kerana hanya Engkaulah pelindung kami seperti firmanMu:

" Allah Pelindung bagi orang-orang yang beriman. Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan kepada cahaya. Dan orang orang yang kafir, pelindung mereka adalah Thagut (syaitan), mengeluarkan mereka daripada Nur petunjuk dan iman kepada kegelapan iaitu kekufuran."(al-Baqarah: 257)

Jika aku biarkan hatiku tanpa diproses...hatiku akan lalai...leka...lupa pada tujuan Allah ciptakan aku dan hatiku ke dunia ini.
Jika aku biarkan hatiku kotor...tidak dibersihkan...karat yg ada akan tebal...Aku bimbang... aku jauh dari pencipta hati ini.Bimbang hatiku larut dengan suasana @ per2 yg boleh merosakkan...menggelapkan...membutakan hatiku dari kebenaran!
Sedangkan Aku takut jika hatiku buta dan gelap seperti firman Allah...

“Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Karena sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada.”. (Al- Hajj; 46)

Ya... Allah bantulah kami...
Membersihkan karat jahiliyah yg ada pada hati kami.... dengan berterusan...
Kami lemah tanpa pimpinanMu...
Tanpa perlindungan dan bantuanMu...
Kami sering terpedaya dengan...
Nafsu yg sering mengajak kami kepada sesuatu yg melalaikan kami...
Syaitan yg berada dlm salur darah kami juga sering mengajak kami utk ingkar kepadaMu...
Ya... Allah berilah kamu kekuatan...untuk terus berada di atas jalan2 yg Engkau redha.
Sesungguhnya...
Engkaulah al-Hafiz(Maha Pemelihara)
Engkaulah al-Waliy (Maha Pelindung)
Engkaulah as-Samad (Tempat Bergantung)
Engkaulah al-Hadi (Maha Pemberi Pemberi Petunjuk)
Engkaulah an-Nur (Maha Pemberi Cahaya)
Engkaulah ar-Rasyid (Maha Pemimpin) ke arah kebenaran
Ameen...

No comments:

Post a Comment